18.12.2010

שלבים בהיווצרות רכס הכרמל

 שלבים בהיווצרות רכס הכרמל - הגירסה הפשוטה

שלב א'
על סלע הבסיס שוקעת שכבת משקע ימי של סלע גיר קשה.
  
שלב ב'
על סלע המשקע שוקעת שכבת  סלע גיר וקירטו רך.
 

שלב ג'
תהליכים טקטונים באזור יוצרים שברים וקימוטים בריבודי הקרקע.


שלב ד'
תהליכי בליה חושפים בפסגות הקמרים את סלע הגיר הקשה.
הסלע הרך מתרכז בקערים שבין הרכסים ובעמקים.


המצב היום...

לקובץ מרוכז של העזרים







תודה לאריה בר על שבחר לשתף בעזריו.

איור מבנה הנוף של ישראל


ובאיכות טובה יותר - לחץ כאן



האיור ללא כיתובים - להוספה אישית


7.12.2010

אגדות שלמה ודוד - חיים נחמן ביאליק

ושוב פרויקט בן יהודה....

אגדות ביאליק הנפלאות:


ויהי היום
דִּבְרֵי אַגָּדָה כְּתוּבִים בִּידֵי חַיִּים נַחְמָן בְּיִאלִיק
הוקלד לפי מהדורת דביר תשכ"ה. המהדורה סודרה והוגהה בידי יצחק פיקסלר.
א.        פתח דבר
מֵאַגָּדוֹת הַמֶּלֶךְ דָּוִד
ב.         מְגִלַּת עָרְפָּה (תּוֹסֶפֶת לִמְִגִלַּת רוּת)
ג.          הַנַּעַר דָּוִד (מֵאַגָּדוֹת-עָם)
ט.      מוֹת דָּוִד

מֵאֲגָדוֹת הַמֶּלֶךְ שְׁלֹמֹה
לו.       אַלּוּף בַּצְלוּת וְאַלּוּף שׁוּם

ולסיום  אגדות דוד ושלמה מפרי עטו של מיכה יוסף בן-גוריון (בֶּרְדִיצֵ'בְסְקִי).

מלכת שבא, שלמה המלך, אתיופיה וראסטאפרים

סיפור מפגש שלמה ומלכת שבא אפוף מיסתורין. אגדות נכתבו עליו, אמפריות קמו בעקבותיו והתנ"ך מסתורי לגביו...

אחת מהאגדה שאנו מכירים מיצירתו של ביאליק מספרת על מלכה עשירה מאוד, מכובדת וחכמה ששמעה על חוכמתו של שלמה מלך יהודה ובאה במסע ארוך מאפריקה לירושלים לחזות במו עיניה בחוכמתו.
בהגיעה עם אוצרות רבים, זהב, שנהב תוכים ועוד, הביאה עימה גם חידה למלך החכם באדם:
הציגה המלכה לשלמה שני זרי פרחים זהים לחלוטין, האחד אמיתי והשני מזוייף ושאלה את המלך איזהו הזר האמיתי.
שלמה הותקל...
אך לעזרתו באה הדבורה שחבה את חייה לשלמה לאחר שעקצה את אפו בטעות, ונחתה על הזר האמיתי. בכך פתר שלמה את חידת מלכת שבא.

האגדות היהודית מכילות עוד חידות שחדה מלכת שבא לשלמה, אך כסימה את מבחניה והכירה בחוכמתו, חזרה לארצה.

בתנ"ך הביקור כתוב בקיצור שדורש מדרש: היא מגיעה עם עושר רב, מתפעלת מחוכמתו, שלמה מספר לה את כל אשר יודע, המלכה נותנת לו הרבה מתנות וחוזרת לממלכתה.

אך ישנם אגדות נוספות אשר קיימות מהצד השני. מצידה של מלכת שבא.
במסורת האתיופית (חבש, חלק ממלכת שבא ההיסטורית) מסופר סיפור ביקורה של מלכת שבא ביתר פירוט.
בעודה שוהה המלכה בארמון שלמה, מזמין אותה המלך לארוחת פאר. אך שלמה החכם מתואר גם כתחמן גדול. מנות הארוחה היה מתובלות מאוד, ובסיום הארוחה הזמין שלמה את מלכת שבא לישון עימו בחדרו. אז הבטיח לא לגעת בה בתנאי שלא תיגע בדבר אשר שייך לו.
בלילה קמה המלכה לחפש מים כיוון שיבש גרונה מרוב תבלינים, כשמצאה כד מים ולגמה צץ שלמה ואמר לה שמים הם הדבר החשוב ביותר בממלכתו, והיא הפרה את ההסכם.
לקח אותה שלמה לחדרו ושכב עימה.
מלכת שבא שחזרת לארצה ילדה את בנו של שלמה "מנליק" אשר גדל ובגיל 22 יצא למסע למצוא את אביו.
מנליק הגיע אל שלמה וזה הציע לו להיות יורשו, מנליק לא קיבל את ההצעה ושלמה שלח אותו חזרה לארצו עם מתנות רבות, כוהנים, לווים ואצילים והכתיר אותו לקיסר הראשון של אתיופיה.
בדרכו החוצה מהארמון בירושלים גנב את ארון הברית והביאו לאתיופיה...

הסיפור הזה ועוד נמצא בספר המסורת האתיופית "‏‏‏כֶּ‏‏בְּ‏‏רַ‏‏‏‏‏ ‏נַ‏‏גַ‏שְׁתּ‏" (כבוד המלכים), אפוס נוצרי מהמאה ה-14 שחלקו מספר את סיפור מלכת שבא הלא היא "מקדה" צאצאית השושלת האגעזית. את חשיבות ארון הברית לאנושות ועוד.


הסיפור הנ"ל חקוק עמוק במסורת האתיופית היהודית המוסלמית והנוצרית. ישנה אמונה עמוקה שארון הברית עדיין נמצא באתיופיה במקדש בעיר אקסום בכנסיית גבירתנו מרים מציון.

הסיפור גם קושר קשר עמוק בין ציון (יהודה) והדת הראסטפארית שהתפתחה באתיופיה, אך על כך בפעם אחרת .


ספר ה"כבר נגשת" יצא לאור ב2009 בתרגום לעברית - כבוד המלכים.

לקריאה נוספת - מאמרו עמנואל וליקובסקי - מלכת שבא - שני שליטים גדולים: ממצאים המעידים כי מלכת שבא הייתה לא אחרת ממלכת מצרים "חאתשפסות" אשר קיימה מסע שתאורו הארכיאולוגי זהה לתאור מפגש מלכת שבא עם שלמה.