9.9.2011

כמה דברים שלא ידעתם על בעלי חיים - אנקדוטות


מאתר בא-במייל
חלזונות שולחים חצי אהבה בעת ההזדווגות

מסתבר שקופידון קיים לא רק אצל בני האדם, אלא גם בממלכת בעלי החיים. טקס החיזור של החלזונות, למשל, כולל אף הוא חיצים: בעת החיזור, הזכר והנקבה מקיפים זה את זו במעין ריקוד, ולאחר מכן שולחים אחד לעבר השנייה חיצים קטנים ודקיקים באורך של סנטימטר, אותם הם מייצרים באמצעות בלוטה שנמצאת מאחורי עיניהם. החילזון ששלח את החץ הראשון הופך לפחות פעיל עד שגם השני ישלח את חציו ויראה שהוא מעוניין. לפחות כאשר הדבר נוגע ללחצים רגשיים הם כן מזכירים את בני האדם...

פרות הורגות יותר בני אדם מאשר כרישים
עבור רוב האנשים, הכריש הוא אחת החיות המפחידות ביותר בטבע, בעיקר בזכות סדרת הסרטים "מלתעות" ולא בשל היכרות אישית. מעטים האנשים שנתקלו בכריש ונשארו בחיים על מנת לספר על כך.
למרבה ההפתעה, הפרה הינה קטלנית הרבה יותר עבור בני האדם. בכל שנה נהרגים 9 אנשים ברחבי ארה"ב כתוצאה ממפגש עם מכונת האכילה הקטלנית המכונה "כרישים" בעוד שיותר מ-100 אנשים נהרגים כתוצאה ממפגש עם פרות, בדרך כלל בתאונות דרכים.
אם כן, הרי לכם סיבה מוצדקת נוספת להחרים את מוצרי החלב.


צפרדעים לא מסוגלות להקיא
אצל רוב היצורים החיים קיים מנגנון רפלקס הקאה שגורם להם לפלוט דברים לא רצויים, בין אם מגועל או בשל וירוס. לרוע מזלה של הצפרדע, כאשר היא מרגישה בחילה היא איננה מקיאה את תכולת הקיבה שלה, כי אם את הקיבה עצמה!
הסרטון המצורף מומלץ לבעלי קיבה חזקה במיוחד. (בהרבה יותר מקיבתה של הצפרדע)

 

ליללה של זאב אין הד
נסו להיזכר בסרטים שראיתם, בהם הופיע זאב שמיילל מול הירח - האם היללה שלו לוותה בהד? התשובה היא לא.
הסיבה לכך שגורה באורח חייהם של הזאבים: כיוון שהזאב צד כחלק מלהקה, הוא צריך לתקשר עם חבריו ממרחק גדולים על מנת להודיע להם על מציאת טרף. על כן היללה שלו חסרת הד על מנת שלא תבלבל את האחרים בניסיונם לאתר אותו.
לחלק גדול מקופי האורנג-אוטנג יש עצמות שבורות
אנחנו רגילים לדמיין את האורנג אוטנג כקוף שמתנדנד על ענפים בקלות יחסים, אבל האמת המרה היא שהם לא כל-כך מקצועיים בכך: רוב קופי האורנג-אוטנג' חווים נפילות כואבות מגבהים שונים, דבר שמוביל לשברים בעצמות. חישוב פשוט מוביל למסקנה כי לפחות מחצית מקופי האורנג-אוטנג עוברים חלק ניכר מחייהם עם עצמות כואבות.

לנקר יש ראש רך
בהתחשב בכך שהנקר מסוגל להגיע לנקר את העץ יותר משלוש פעמים בשניה (!) הייתם מצפים שהראש שלו יהיה עשוי מחומר לא פחות חזק מברזל. למרבה ההפתעה, הנקר הוא בין הציפורים הפגיעות ביותר שקיימות, ולא מעט נקרים נפגעים בראשם לאחר פעילות ניקור אינטנסיבית. כנראה שזה צודק פואטי - עושה חור בעץ ומקבל חור בראש.
חלק מן הצדפות מחליפות את מינן
כל הצדפות נולדות במין זכר, מה שקצת מקשה עליהן להתרבות. על מנת לשמור על הפוריות של המין הזה, חלק מהצדפות פיתחו יכולת להפוך עצמן לנקבות. עם זאת עלינו לזכור, ליתר דיוק על הצדפות לזכור, שמדובר בתהליך בלתי הפיך וברגע שעושים את השינוי הזה כבר אין דרך חזרה.
פילים מייצרים הרבה ח**

בהתחשב בגודלו, זה לא יפתיע אותנו שפילים עושים הרבה צואה, אבל האם חשבתם כמה? ברור שלא. בשביל זה אנחנו פה!
במהלך יום ממוצע, פיל מבוגר מצליח להיפטר מכ-90 ק"ג (!) של צואה זה פחות או יותר המשקל של גור פילים בעת היוולדו.

8.9.2011

אשור, יהודה ואידאולוגיה פן-ישראלית - ישראל פינקלשטיין

למי שעוד לא קרא את הספר "דוד ושלמה - בין מציאות היסטורית למיתוס" אז שיתן לעצמו כאפה מאחורי הראש.

הזכרתי ספר זה בפוסט על מחצבי שלמה.

לקראת צאת ספרו החדשה אני מביא לפניכם את הרצאתו של ישראל פינקלשטיין הנותנת טעימה מנושאי הספר.

סלע משקע ימי - איורים