עוד אתר שאני ממש אוהב לעקוב אחריו הוא הידען.
פעם בכמה זמן נכתב מאמר על גילוי ארכאולוגי או מחקר על היסטוריית הארץ.
אבל בין הכותבים העיקריים נמצא ד"ר יחיעם שורק - היסטוריון מבית ברל.
בין כתביו המעניינים הוא מעדכן מאמרים תחת הכותרת הנ"ל.
אתן כאן את פתיחת המאמר הראשון:
לרובנו נראית הכהונה לאורך תקופת בית ראשון ובמרוצת הבית השני כאיזשהו מנגנון שתיפקד בתוך המקדש, התנהל לאורך שנים רבות וחי את חיי שגרתו ה"משעממים. ובכן מסתבר שלא כך פני הדברים, ופני הדור כפני הכהונה.
...
הכהונה ליהווי ידוע וברור אינה אלא המעמד המופקד על העבודה במקדש – הקרבנות, התפילה, האחזקה, התרומות, המינהל, האירגון, בדקי הבית ועוד. מעמד זה התרכז בירושלים מני אז שנבנה המקדש בימי המלך שלמה, ועד אז תפקדו הכוהנים במרכזים השונים במרחבי כנען כמו דן, גלגל, מצפה, שילה ועוד, ומרגע הקמת המקדש התכוון שלמה למרכז את הפולחן, לייחדו, לאחדו ולהאחידו, כשהוא מנהל את כל המערכת. שלמה? אכן-אכן. ומדוע? שלמה היה תוצר של ההוויה הקדומה שהבינה במרוצת הזמן מדוע חשוב, רם ונישא תפקידו ומעמדו של הכוהן. ומדוע? מכיוון שהדת, ומימושה החוויתי-טקסי-חברתי בדמות הפולחן, היתה אולי הכוח המוביל בעולם הקדום.
...
כך נוצרה בהדרגה מערכת משומנת, סבוכה מזה או אישית-מיליטנטית מזה, והחזיקה בידה את המפתח אל האושר ואל העושר. מערכת זו נוצלה על ידי כוחות הנהגה חזקים יותר כמו בתי מלוכה או חונטות צבאיות ובעזרתה הפגינה שליטה על סביבתם.
מערכת זו בתולדות עם ישראל נקראה בשם כהונה וזו התמקדה סביב מרכז פולחני – המקדש.
...
סדרת מאמרי "הכהונה שלא הכרתם" מאת ד"ר יחיעם שורק
פעם בכמה זמן נכתב מאמר על גילוי ארכאולוגי או מחקר על היסטוריית הארץ.
אבל בין הכותבים העיקריים נמצא ד"ר יחיעם שורק - היסטוריון מבית ברל.
בין כתביו המעניינים הוא מעדכן מאמרים תחת הכותרת הנ"ל.
אתן כאן את פתיחת המאמר הראשון:
לרובנו נראית הכהונה לאורך תקופת בית ראשון ובמרוצת הבית השני כאיזשהו מנגנון שתיפקד בתוך המקדש, התנהל לאורך שנים רבות וחי את חיי שגרתו ה"משעממים. ובכן מסתבר שלא כך פני הדברים, ופני הדור כפני הכהונה.
...
הכהונה ליהווי ידוע וברור אינה אלא המעמד המופקד על העבודה במקדש – הקרבנות, התפילה, האחזקה, התרומות, המינהל, האירגון, בדקי הבית ועוד. מעמד זה התרכז בירושלים מני אז שנבנה המקדש בימי המלך שלמה, ועד אז תפקדו הכוהנים במרכזים השונים במרחבי כנען כמו דן, גלגל, מצפה, שילה ועוד, ומרגע הקמת המקדש התכוון שלמה למרכז את הפולחן, לייחדו, לאחדו ולהאחידו, כשהוא מנהל את כל המערכת. שלמה? אכן-אכן. ומדוע? שלמה היה תוצר של ההוויה הקדומה שהבינה במרוצת הזמן מדוע חשוב, רם ונישא תפקידו ומעמדו של הכוהן. ומדוע? מכיוון שהדת, ומימושה החוויתי-טקסי-חברתי בדמות הפולחן, היתה אולי הכוח המוביל בעולם הקדום.
...
כך נוצרה בהדרגה מערכת משומנת, סבוכה מזה או אישית-מיליטנטית מזה, והחזיקה בידה את המפתח אל האושר ואל העושר. מערכת זו נוצלה על ידי כוחות הנהגה חזקים יותר כמו בתי מלוכה או חונטות צבאיות ובעזרתה הפגינה שליטה על סביבתם.
מערכת זו בתולדות עם ישראל נקראה בשם כהונה וזו התמקדה סביב מרכז פולחני – המקדש.
...
סדרת מאמרי "הכהונה שלא הכרתם" מאת ד"ר יחיעם שורק
- חלק א' – סוף בית ראשון וגלות בבל
- חלק ב' – שיבת ציון
- חלק ג' – התקופה ההלניסטית
- חלק ד' – הכהונה במערומיה
- חלק ה' – הכהונה עושה שרירים
- חלק ו' – מתתיהו מתהפך בקברו
- חלק ז' – הכהונה מתחילה לאבד גובה
- חלק ח' – תקופת מלכות הורקנוס
- חלק ט' – הורדוס בוחש בכהונה
- חלק י' – הכהונה וישו הנוצרי
- חלק יא' – יש חיים אחרי הורדוס
- חלק יב' – הכהונה מתעסקת בבגדים
- חלק יג' – הלשכה לחשיפת שחיתויות
- פרק י"ד – הכהונה במי במול
- פרק טו' – הכהונה בפולחן השמש ובתרועת המלחמה
- פרק טז' – יוצאים להלחם ברומאים
- פרק יז' – המרד הגדול והכהונה
- פרק יח' – בלאגן טוטלי בירושלים
- פרק יט' – למקומות, היכון, צא!
- פרק כ' – צדיק אחד בסדום
- פרק כ'א – מה במגילות?
- פרק כ'ב – אז היכן הכהונה?
- פרק כ'ג – השבת עטרת ליושנה
- פרק כ'ד – קונספירציה כוהנית?!
- פרק כ'ה: המניפולציה של בן כוסבה – א'
- הכהונה כפי שלא הכרתם – כ"ו: המניפולציה של בן כוסבה – ב'
- הכהונה כפי שלא הכרתם, פרק כו' ואחרון: אז מה היה לנו …?
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה