14.8.2010

עובדות על מים


  1. את מד המעלות צלסיוס, קבעו לפי נקודת הרתיחה והקיפאון של מים, ואח"כ חילקו את הרווח ל- 100 בדיוק. כך הוחלט מהי מעלת צלסיוס אחת, ולפי כך גם הוחלט על כמות האנרגיה השווה לקלוריה אחת: קלוריה היא כמות האנרגיה הדרושה כדי לחמם גרם אחד של מים במעלה אחת צלסיוס.
  2. טקס היטהרות בהודו כולל טבילה בנהר הגנגס, שהוא כל כך מזוהם, שאם תשתה ממנו סביר להניח שתחלה מאוד. עדיין, ההודים מאמינים שהנהר נוצר כאשר ברהמה, בורא העולם לקח זיעה מרגליו של וישנו, האל הטוב. שזה כנראה הופך אותו לקדוש במיוחד.
  3. סיפור המבול הוא הסיפור המיתולוגי הנפוץ ביותר, והוא קיים בלמעלה מ-15 גירסאות שונות בהן מסופוטמיה, כנען, איראן, בבל, הודו, יוון ועוד.  בכולן יש גיבור, שניצל בעת מבול עצום שמשמיד את רוב אוכלוסיית העולם, ובכולן מרכז הסיפור הוא כוחם המשחית של מים. ברוב התרבויות- זוהי האינדיקציה המיתולוגית הראשונה לכך שמים מסוגלים גם להרוג.
  4. ישנן אלפי מילים הבנויות על בסיס המילה מים בשפות שונות- בהן: אקווריום, אקוודוקט, ופחמימה- שפירושה מולקולה צמודה למים.
  5. מים הם אחד מארבעת האלמנטים- אדמה מים רוח ואש. המשותף לכולם: החיים לא יתכנו בלעדיהם, והם מעניקים לאדם מתנות יקרות ערך, ובה בעת יכולים גם להעניש אותו על חטאיו, ולפגוע בו מאוד (הוריקן, שריפה, מבול או צונאמי, רעידת אדמה וכ"ו.)
  6. מים מהווים 2/3 מפני השטח בעולם. הקוטב הדרומי מכיל 90% מהמים המתוקים בעולם.
  7. בעקבות ההתחממות הגלובאלית, מומחים צופים שבעוד פחות ממאה שנים פני הים בעולם כולו יעלו בכ-70 מטרים עקב המסת קרחונים, מה שאומר שמדינות רבות יכוסו לגמרי במים. במקרה כזה, מים מתוקים יהיו מצרך נדיר מאוד.
  8. אם תקומו בכל בוקר, תשתינו ותשתו כוס גדולה של מים- הדבר שקול מבחינה בריאותית לחצי שעה של התעמלות. אם תשתו בכל יום 8 כוסות של מים קרים מאוד- זה יכפיל כל מאמץ לשריפת קלוריות שתעשו. (וזה גם משביע, ומונע אכילה סתמית)
  9. לאסקימואים- יש יותר מ-20 מילים לתאר קרח, שלג, ברד, כפור וכ"ו על מצביו השונים. אין אף מילה בעברית שיש לה כל כך הרבה הטיות.
  10. מים שומרים על עור הפנים.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה